1/12/20

Οδικός Χάρτης για τους Συλλόγους Γονέων

Οι σύλλογοι γονέων αποτελούν μια τεράστια δεύτερη ευκαιρία για τους γονείς να ξαναζήσουν το σχολείο, αλλά αυτήν την φορά με δικούς τους όρους και όπως το ονειρεύτηκαν. Το πιθανότερο είναι οι γονείς να συναντήσουν στους συλλόγους ακόμη και τους παλιούς συμμαθητές τους και να αναβιώσουν τις αναμνήσεις τους.

Οι σύλλογοι γονέων ανήκουν στον πιο μαζικό και οργανωμένο χώρο μιας τοπικής κοινωνίας. Μαζί με τον Σύλλογο των Εκπαιδευτικών και το Σύλλογο των Μαθητών αποτελούν την Σχολική Κοινότητα. Αρκεί βέβαια όλα αυτά τα εκατοντάδες μέλη να επικοινωνούν μεταξύ τους.

Να ξεκαθαρίσουμε από την αρχή. Υπάρχουν οι σύλλογοι σφραγίδα, υπάρχουν οι σύλλογοι των 3 και 4 ατόμων και υπάρχουν και οι σύλλογοι των εκατοντάδων γονιών. Διότι όταν ένα σχολείο έχει 300 παιδιά, άρα 600 περίπου γονείς και στην Γενική Συνέλευση συμμετέχουν 30, τότε κάτι δεν πάει καλά. Και τις περισσότερες φορές αυτό που δεν πάει καλά είναι η επικοινωνία. Οι γονείς στο 90% των περιπτώσεων δεν συμμετέχουν διότι δεν βρίσκουν το λόγο να συμμετάσχουν. Δεν γνωρίζουν τα προβλήματα, δεν γνωρίζουν το έργο και τις προσπάθειες που καταβάλει ο σύλλογος, δεν γνωρίζουν πώς μπορούν να βοηθήσουν και δεν έχουν κανένα τρόπο να εκφράσουν τις δικές τους απόψεις και τα δικά τους προβλήματα όπως τα νιώθουν στην καθημερινότητα μέσα από τις διηγήσεις των παιδιών τους. Και βέβαια όταν τους καλούν σε μια Γενική Συνέλευση, δεν έχουν κανένα λόγο να παρατήσουν τις δουλειές τους, για να χαραμίσουν τρεις και τέσσερεις ώρες χωρίς κανένα απολύτως δημιουργικό αποτέλεσμα.

 

Όμως κάθε δημοτική αρχή με την οποία βασικά συνδιαλέγεται ένας σύλλογος γονέων, κάθε διευθυντής του σχολείου και κάθε Διεύθυνση Εκπαίδευσης αυτό που μετράνε είναι η συμμετοχή.

Το όλο παιχνίδι παίζεται στην συμμετοχή. Ο Σύλλογος έχει κύρος μόνο αν έχει συμμετοχή. Με απλά λόγια αν έχει πίσω του τον κόσμο. 

Πραγματικός σύλλογος με δύναμη και αποτελεσματικότητα είναι μόνο ο Σύλλογος που συνδιαλέγεται και επικοινωνεί καθημερινά με τα μέλη του και που έχει δυνατότητα να τα κινητοποιήσει, όχι μόνο για τις όποιες διεκδικήσεις, αλλά και για δημιουργικούς σκοπούς

Οι δημοτικές αρχές, οι διευθύνσεις των σχολείων και της εκπαίδευσης γνωρίζουν την συμμετοχή και την ανταπόκριση που έχει ένας σύλλογος στα μέλη του, γνωρίζουν και από την συμμετοχή και στις εκλογές και αντιδρούν αναλόγως. 

 

Και η συμμετοχή εξασφαλίζεται μόνο με την επικοινωνία. Καθημερινή επικοινωνία. Αμφίδρομη επικοινωνία που βάζει τα προβλήματα, βάζει δημόσια τις επιδιώξεις και επιτρέπει την ανταλλαγή απόψεων και τις συζητήσεις. 

Και ο όποιος διάλογος, είτε αφορά στην Γενική Συνέλευση, είτε αφορά στην καθημερινή επικοινωνία πρέπει να είναι οριοθετημένος, καθορισμένος και δημιουργικός. 

 

Πρώτα από όλα ένας σύλλογος πρέπει να διαθέτει ένα ψηφιακό groupόπου κάθε ανάρτηση οποιουδήποτε στέλνεται ως ειδοποίηση σε όλα τα mailτων μελών. Μόνο έτσι κάθε γονιός θα νιώσει ότι πραγματικά η γνώμη του μετράει και ότι οι ανησυχίες του μεταδίδονται σε όλους. Όχι μέσω facebookδεν λειτουργεί. 

Δεύτερον κάθε σύλλογος πρέπει να έχει ορίσει έναν υπεύθυνο γονιό σε κάθε τμήμα. Μόνο έτσι επιτυγχάνεται η αποκέντρωση και η αποτελεσματική επικοινωνία. Το καλύτερο είναι και τα τμήματα να διαθέτουν δικά τους ψηφιακά groups.

Ο Υπεύθυνος γονιός κάθε τμήματος πρέπει να έχει άριστες σχέσεις και στενή συνεργασία με τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό του τμήματος.

Από εκεί και πέρα ο σύλλογος διαθέτει ένα πλούσιο ανθρώπινο δυναμικό με πολυποίκιλες δεξιότητες για κάθε θέμα. Θα διαθέτει σίγουρα κάποιους νομικούς, κάποιους μηχανικούς, κάποιους εκπαιδευτικούς, γιατρούς, τεχνίτες και πολλά άλλα επαγγέλματα που θα μπορούν να εκφράσουν υπεύθυνη γνώμη σε κάθε θέμα.

Το τρίτο βασικό στοιχείο που πρέπει να διαθέτει ένας σύλλογος και αυτό μπορεί να γίνει μόνο σε με την αποκεντρωμένη δομή των τμημάτων είναι να γνωρίζει τις δεξιότητες και τις διαθεσιμότητες των γονιών. 

Αυτή η γνώση εκτός όλων των άλλων του δίνει και την δυνατότητα εξασφάλισης χορηγιών όποτε τις χρειάζεται. Και όλα αυτά επιτυγχάνονται μόνο αν υπάρχει ένα υπεύθυνος σε κάθε τμήμα που να μπορεί να γνωρίζει τους γονείς και τις ιδιότητές τους και να επικοινωνεί καθημερινά μαζί τους. 

 

Από την στιγμή που ένας σύλλογος έχει τα τρία παραπάνω στοιχεία είναι έτοιμος για δράση.

 

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ένας σύλλογος είναι να παρακολουθεί την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς υπεύθυνους τμημάτων και τον διευθυντή του σχολείου. Ενας σύλλογος έχει διαφορετική δυνατότητα παρέμβασης στις διευθύνεις εκπαίδευσης και το Υπουργείο από το εκπαιδευτικό προσωπικό. 

 

Το δεύτερο που πρέπει να κάνει ένας σύλλογος είναι η μέριμνα για την υλικοτεχνική υποδομή και την κτιριακή κατάσταση του σχολείου. Ενας μαζικός σύλλογος που έχει την δυνατότητα να μαζέψει άμεσα 300 υπογραφές έχει βαρύνοντα λόγο σε μια δημοτική αρχή. Εδώ θα βάλω και την αναγκαιότητα «πρασινίσματος» του σχολείου. Τα δέντρα και οι θάμνοι, κάνουν ίσκιο και δροσιά, δημιουργούν όρους ενεργειακής εξοικονόμησης και το κυριότητες προκαλούν ηρεμία στους μαθητές, ενώ έχουν την δυνατότητα να κρύψουν κάγκελα φράχτες και να καλύψουν γυμνούς αντιαισθητικούς τοίχους. Οι λαχανόκηποι δε και οι ταρατσόκηποι αποτελούν και ένα πολύ σημαντικό εκπαιδευτικό αντικείμενο. 

 

Το τρίτο θέμα με το οποίο πρέπει να ασχοληθεί είναι οι όροι υγιεινής: Τουαλέτες, καθαρισμός αιθουσών και κοινόχρηστων χώρων, κυλικείο κλπ. Ενας σύλλογος μπορεί με εναλλαγές να ορίζει υπεύθυνους γονείς για κάθε θέμα. Εδώ εντάσσεται και η λειτουργία της ψυχολογικής υποστήριξης των παιδιών και η συμβουλευτική και προληπτική ιατρική. 

 

Τέταρτο θέμα με το οποίο πρέπει να ασχοληθεί ένας σύλλογος είναι ο εμπλουτισμός του σχολείου με νέα τεχνολογία και υλικοτεχνική υποδομή όπως ψηφιακές συνδέσεις μεγάλων ταχυτήτων, διαδραστικοί πίνακες, ψηφιακός μετασχηματισμός της βιβλιοθήκης και κάθε νέα τεχνολογία που αξιοποιείται στην σύγχρονη εκπαίδευση.

 

Πέμπτο θέμα είναι η αξιοποίηση προγραμμάτων εκπαίδευσης από το Υπουργείο και από άλλα Υπουργεία. Καθημερινά αναρτώνται στις σελίδες των υπουργείων προγράμματα για τα σχολεία. Από τους διαγωνισμούς λογοτεχνίες, τα προγράμματα ρομποτικής, αγωγή για το ποδήλατο, υιοθέτηση αδέσποτων ζώων ή διαγωνισμούς ανακύκλωσης κλπ. Ο σύλλογος μπορεί να αξιοποιεί το σχολείο και τις απογευματινές ώρες με δικά του εκπαιδευτικά προγράμματα και σεμινάρια. Μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν και δεκάδες ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που επιδοτούν σχετικές δράσεις για τους συλλόγους γονέων. Στο ίδιο αντικείμενο ένας σύλλογος πρέπει να λαμβάνει γνώση και να κοινοποιεί όλες τις εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας στους γονείς.

 

Και το έκτο θέμα με το οποίο πρέπει να ασχολείται ένας σύλλογος είναι η ανάπτυξη δραστηριοτήτων για τα ίδια τα μέλη του.  Πρώτο και βασικό είναι οι σχολές γονέων και η ψυχολογική υποστήριξη. Το κλίμα και η εύρυθμη λειτουργία μιας τάξης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το κλίμα που βιώνει το παιδί στο σπίτι. Μια ενδοοικογενειακή κρίση και μόνο, μπορεί να προκαλέσει παραβατική συμπεριφορά σε ένα παιδί και να διαλύσει μια ολόκληρη τάξη. 

Από εκεί και πέρα όμως μπορεί να διοργανώσει σεμινάρια, προγράμματα γυμναστικής, εκδρομές, συνεστιάσεις, δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης, παζάρι μεταχειρισμένων ειδών και ότι άλλο μπορεί να διοργανώσει ένας σύλλογος. Ακόμη και ειδικές εκπτώσεις για τα μαγαζιά.

Είναι πολύ σημαντικό για την επικοινωνία και την σύσφιξη δεσμών για έναν σύλλογο να διοργανώνει και δράσεις για τα μέλη του και ο κόσμος σήμερα το έχει ανάγκη. 

 

Οι γονείς μπορούν να βιώσουν το σχολείο ως μια μεγάλη παρέα και μια δράση. Επιδίωξη μπορεί να είναι και το Ανοιχτό Σχολείο στην Γειτονιά. Ένα σχολείο που θα αξιοποιείται 18 ώρες την ημέρα και τα Σαββατοκύριακα με σεμινάρια, παιχνίδια, εκδηλώσεις, έρευνα, πρωταθλήματα, διαγωνισμούς, προβολές ταινιών, δημιουργική απασχόληση και χιλιάδες άλλες πρωτοβουλίες. Ένα σχολείο που θα ανήκει στους μαθητές και στους γονείς τους. Το Ανοιχτό Σχολείο στη Γετονιά βραβεύτηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως η σημαντικότερη καινοτομία στην εκπαίδευση για την τρέχουσα προγραμματική περίοδο. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: