18/10/20

Είμαι αναφανδόν υπέρ των καταλήψεων.


Είμαι αναφανδόν υπέρ των καταλήψεων. Είναι ένας καλός και αποτελεσματικός τρόπος διεκδίκησης απέναντι σε ένα αδιάφορο και ανεύθυνο κράτος. Ισως είναι ο μόνος τρόπος να λάβουν υπόψη τους οι κυβερνώντες τους μαθητές.

Οι καταλήψεις όμως πρέπει να πληρούν τρεις προϋποθέσεις για να είναι πραγματικές καταλήψεις, αντικείμενα πολιτικής διεκδίκησης και όχι παιδικές χαρές.
Πρώτον πρέπει να γίνονται με δημοκρατικές διαδικασίες. Ολα τα παιδιά πρέπει να πειστούν, να συναινέσουν και να συμβάλουν στα δίκαια αιτήματα και στην καλή συγκρότηση της κατάληψης. Μια κατάληψη για να προετοιμαστεί σωστά θέλει δουλειά. Θέλει κατανομή έργου και ρόλους από όλους. Θέλει και ψηφισμένα κείμενα που να αποτυπώνουν με σαφήνεια τις διεκδικήσεις και να συμπυκνώνουν την κοινή συνείδηση της πλειοψηφίας των μαθητών. Θέλει πολύωρες συνελεύσεις και πολύ διάλογο. Και θέλει και χρονοδιάγραμμα. Κάνουμε κατάληψη για μία μέρα, για μια εβδομάδα κλπ. Από την αρχή προσδιορισμένα για να έχει και κλιμάκωση.
Δεύτερον μια κατάληψη πρέπει να αφήσει ένα σχολείο καλύτερο από ότι το βρήκε. Δεν μπορεί να διεκδικείς καλύτερο σχολείο και ταυτόχρονα να το καταστρέφεις. Πρέπει να δείξεις στην κοινωνία ότι δεν κινητοποιείσαι για να καταστρέψεις, αλλά έχεις σκοπό να κερδίσεις κάτι καλύτερο. Αρα στην κατάληψη δεν σπάμε μπουκάλια μπύρας και πόρτες, ούτε γράφουμε άτσαλα στους τοίχους. Διορθώνουμε ότι μας ενοχλεί. Βρίσκουμε την ευκαιρία να κάνουμε το σχολείο ομορφότερο. Η καταλήψεις όπως αναφέρει και ο Φουκώ πρέπει να δημιουργούν μια ετεροτοπία. Ενα παράλληλο σύμπαν ομορφότερο. Μια βελτιωμένη εναλλακτική μορφή του σχολείου. Βάφουμε, φυτεύουμε, καθαρίζουμε, προσθέτουμε θετικά στοιχεία κλπ. Δειχνουμε ότι το σχολείο ανήκει αποκλειστικά και μόνο στους μαθητές.
Και τρίτον η κατάληψη πρέπει να είναι επικοινωνιακή και πολιτικά παραγωγική. Δεν καθόμαστε σε μια καρέκλα και ακούμε μουσική, δεν περνάμε όλη τη μέρα παίζοντας ποδόσφαιρο στο προαύλιο. Με videο από την ζωή της κατάληψης, με δημιουργικά μηνύματα, με συνεντεύξεις, με κανάλι στο youtube με εικόνες από τις εργασίες και τις κατασκευές, με συναυλίες, με κείμενα, με blogs και άλλα ενημερώνουμε την κοινωνία για τα δίκαια αιτήματά μας και για τις καλές μας και ειλικρινείς προθέσεις.
Μια κατάληψη είναι μια τεράστια ευκαιρία για τους μαθητές να δείξουν στην κοινωνία ποιο είναι το σχολείο που θέλουν.
Οπως δείχνει ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς των πρωτοβουλιών αυτοδιαχείρισης ο Bourdieu οι καταλήψεις αποτελούν συμβολικούς αγώνες μέσα από τους οποίους τροποποιείται η αντίληψη και η αποτίμηση του κοινωνικού κόσμου, αμφισβητούνται οι κατεστημένες νόρμες και προτείνονται εναλλακτικές δομές.
Αν δεν υπάρχουν αυτά τα τρία χαρακτηριστικά, τότε δεν μιλάμε για μια κατάληψη, αλλά για κάτι άλλο. Μιλάμε για ένα αδίκημα του κοινού ποινικού δικαίου, όπου πέντε δέκα τύποι, μαθητές και μη, αποφασίζουν και καταλαμβάνουν ένα σχολείο, το καταστρέφουν και όταν βαρεθούν σηκώνονται και φεύγουν. Εγώ είμαι υπέρ και υποστηρίζω τις πραγματικές δημιουργικές και διεκδικητικές καταλήψεις που κερδίζουν την κοινωνία. Οταν οι καταλήψεις είναι μια οργανωμένη συλλογική πολιτική πράξη. Οποιαδήποτε άλλη υποτιθέμενη κατάληψη, είναι απλά ένα εργαλείο για την εκάστοτε εξουσία να δυσφημεί τους συλλογικούς αγώνες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: